2022. december 24., szombat

Bejgli kalács tésztából

Kelt tészta hozzávalói:

50 dkg sima liszt

10 dkg rétes liszt

13 dkg cukor

csipetnyi só

10 dkg langyos vaj

4 dl tej 

5 dkg élesztő.

A bejgli kenéséhez 1 db tojás.


A langyos tejbe teszünk egy teáskanálnyi cukrot és megkelesztjük az élesztőt.

Kelesztőtálba a szobahőmérsékletű liszteket megszitáljuk, beletesszük a többi hozzávalót, majd a megkelt élesztőt is. Tál fedelét rátéve kelesztük kb. 1 óra hosszat.

A megkelt tésztát 4 db-ba vesszük, 2 db diós, 2 db mákos rudat készítünk, amihez külön-külön elnyújtjuk a tésztákat kb. tepsi hosszúságú téglalapokra.

Most én úgy készítettem, hogy elnyújtottam 2 db tésztát és megfőztem a diós krémet, majd rákentem még langyosan a tésztára, felhajtottam az aljánál és tetejénél a tésztát, majd lazán felsodortam tekerccsé a tésztát.

Ezután a mási 2 db tésztát nyújtottam el, azokat a megfőzött mákos töltelékkel töltöttem meg.

Diós töltelék:

1,5 dl vízből, 10 dkg cukorból szirupot főzünk, ebbe öntjük a 15 dkg darált diót, tűzről levéve teszünk hozzá 2,5 dkg szárazon megpirított zsemlemorzsát (vagy keksz morzsát), 5 dkg átválogatott, megmosott mazsolát, 1/2 citrom reszelt héját, késhegynyi őrölt fahéjat.

Mákos töltelék:

1,5 dl tejet felforralunk, hozzáöntjük a 2 dkg búzadarával elkevert 15 dkg darált mákot, végül 10 dkg cukrot és a 1/2 citrom reszelt héját, 5 dkg mazsolát.

A feltekert 4 db bejgli rudat megkenjük tojás sárgájával.

200 Celsius fokra előmelegített sütőben sütjük kb. 25 percig.

Saját bejgli, saját fotó

 

Saját süti, saját fotó






Az arpósüteményem rögtön puha mézes = omlós mézes recept szerint készült, ezt leírtam itt: 

http://receptekviolanagyitol.blogspot.com/2012/12/omlos-illatozo-mezes-sutemeny.html

http://receptekviolanagyitol.blogspot.com/2022/08/mosolygos-keksz-perec-gyerekeknek-is.html


A kelt tésztából készített bejgli könnyebben emészthető, mint a vajas-margarinos változatú.

Ugyanakkor a vajas-margarinos teteje szebb, akár márványos is lesz a tojás sárgájával, majd pihentetés, kelés után tojás tehérjével való kenés után. 

Jó étvágyat kívánunk.

Viola nagyi  és csapata

receptekviolanagyitol.blogspot.com


Nincsenek megjegyzések: